Teatru la înălțime. Stima de sine, ridicată într-un proiect extraordinar adresat persoanelor cu dizabilități

Să faci teatru în timp ce escaladezi poate părea, la prima vedere, o invenție. De fapt, este o acțiune cât se poate de firească la asociația Climb Again Iași.

 

Pentru câteva ore, la începutul lui octombrie, sala de escaladă a organizației s-a transformat într-o scenă de teatru, pentru a oferi copiilor cu dizabilități oportunitatea de a-și explora creativitatea și de a lucra într-un mod inedit la abilitățile personale.

 

Activitatea face parte din proiectul „Creșterea stimei de sine prin escaladă”, sprijinit de Fundația Orange în cadrul campaniei „Susține un ONG”, și a adus împreună 19 copii, însoțiți de părinți, pentru un atelier care a combinat jocul de rol cu tematici importante precum bullying-ul școlar.

 

Proiectul se derulează în perioada iulie-noiembrie 2024 și cuprinde patru ateliere pentru copii.

 

Participanții fac parte din programul de terapie prin escaladă, în care săptămânal se desfășoară sesiuni de escaladă terapeutică, pentru copiii cu dizabilități locomotorii, neuromotorii, vizuale sau de neurodezvoltare.

Activități creative și terapeutice pentru copii cu dizabilități

Evenimentul din sala de escaladă Climb Again a început cu formarea unui cerc magic, în care copiii au fost împărțiți pe grupe, sub îndrumarea psihologului implicat în proiect, Roxana Elena Roșu, de la Asociația Moral Compass.

„Am ales să împart copiii în funcție de nevoile lor specifice și de tipul de dizabilitate pe care o au, dar și în funcție de vârsta și nivelul de dezvoltare. Un alt criteriu important a fost dinamica grupului.

 

În unele cazuri, am creat grupuri mai omogene pentru a lucra pe un obiectiv comun, în alte situații am format grupuri mixte pentru a stimula colaborarea și învățarea prin observarea celorlalți”, a explicat Roxana Elena Roșu.

 

Fiecare grupă a pus în scenă o piesă de teatru, lucrând în echipă pentru a da viață unor scenete pline de emoție și semnificație. Coordonatorii au explicat rolurile cu blândețe, încurajându-i pe copii să își aleagă personajele preferate și să se transpună în pielea acestora.

 

Chiar și cei mai mici dintre participanți, care nu știu să citească, au fost ajutați de voluntari să înțeleagă și să interpreteze scenariile.

Atenția asupra dezvoltării emoționale și gestionarea bullying-ului

„Proiectul vine ca o completare a ceea ce noi făceam deja la sală, antrenamentele săptămânale, pentru că ne-am dat seama că este nevoie și de o atenție focalizată pe partea emoțională, pe potențialul fiecăruia și pe momentele în care le este greu să-și găsească calitățile sau punctele forte”, a detaliat Ștefana Bănică, manager de proiect pentru Programul Național de Dizabilitate – Iași.

 

„De aceea, al doilea atelier l-am structurat pe nevoia de a aborda aspecte precum bullying-ul într-un mod ludic, astfel încât să nu vorbim direct despre situațiile prin care trec copiii, dar cu care se pot conecta și în care se pot regăsi”, a completat aceasta.

 

Piesele de teatru au oferit un context ideal pentru a discuta despre stereotipuri și despre cum copiii pot depăși aceste bariere, transformându-le în „super-puteri”.

 

Scenetele create de copii au abordat tematica bullying-ului școlar, oferindu-le ocazia să își exprime liber sentimentele și să găsească soluții prin intermediul artei.

 

În același timp, psihologul Roxana Elena Roșu a mărturisit că, deși îi cunoaște pe copii de puțin timp, a observat deja progresul în implicarea lor în activitate, deschiderea către comunicare și o mai bună adaptare la lucru.

 

Escalada terapeutică: impact asupra încrederii în sine.

Unul dintre principalele obiective ale proiectului este să îi ajute pe copii să își dezvolte abilitățile emoționale și să învețe să gestioneze situațiile dificile. Escalada și arta se dovedesc instrumente valoroase în acest proces.

 

„Escalada este un sport care implică tot ce ține de motricitatea corpului, dar are și un important rol emoțional, pentru că sunt niște reușite mici, punctuale, dar care pentru ei sunt uriașe.

 

Săptămână de săptămână reușesc să avanseze, să facă trasee care nu le-au ieșit la întâlnirea precedentă, dezvoltându-le atât încrederea în sine, cât și mândria că pot să facă un sport despre care cei din exterior credeau că nu îl pot face, trecând peste limitele impuse de societate, despre ceea ce pot face și ceea ce nu pot face copiii cu dizabilități”, povestește Ștefana Bănică.

 

Atelierul organizat în cadrul proiectului „Creșterea stimei de sine prin escaladă”, cu sprijinul Fundației Orange și a ONG-ului Moral Compass, a reprezentat o combinație inspirată între dezvoltarea abilităților personale și creativitate, având un impact profund asupra participanților.

Voluntariatul, o resursă de neprețuit împreună cu sprijinul comunității

Ștefana Bănică, manager de proiect pentru Programul Național de Dizabilitate – Iași, a explicat pentru Ziarul de Iași că „grupul total de beneficiari este de 50 de copii.

 

Pe lângă sprijinul Fundației Orange și al ONG-ului Moral Compass, avem și ajutorul voluntarilor Climb Again, care intermediază și facilitează orele de escaladă terapeutică săptămânal.

 

Mai sunt două ateliere în octombrie și noiembrie, iar pe lângă acest grup, mai avem și elevii Liceului Special Moldova din Târgu Frumos, care repetă aceleași activități, adresându-se copiilor cu deficiențe de vedere și nevăzători.”

 

Paul Iftodi, voluntar însoțitor la Asociația Ajungem MARI, este unul dintre cei care sprijină, de asemenea, activ acest proiect.

„Pentru mine este a doua oară când vin aici și nici nu știam că există așa ceva – terapie prin escaladă. Am văzut cât de mult îi ajută pe cei cu probleme locomotorii, iar rezultatele obținute le cresc încrederea în sine.

 

Voluntariatul a ajuns să fie parte din mine, mă împlinește pe plan sufletesc și simt că pot și am de unde să ofer timp, resurse și energie ca să conteze pentru copii”, a povestit Paul Iftodi.

 

Acest tip de terapie are un impact nu doar asupra copiilor, ci și asupra întregii comunități implicate.

 

„Terapia prin escaladă este mai mult decât o activitate fizică, este o metodă de a le arăta copiilor că pot depăși limitele impuse de societate și că au puterea de a face lucruri extraordinare”, a adăugat voluntarul.

 

Proiectul „Creșterea stimei de sine prin escaladă” continuă să demonstreze că arta și sportul pot fi instrumente valoroase în procesul de creștere emoțională și de auto-descoperire pentru copiii cu dizabilități.

 

130.000 de euro de la Fundația Orange pentru programul „Susține un ONG” 2024

Programul „Susține un ONG” este un fond care oferă finanțare pentru proiecte de filantropie propuse de angajații Orange și dezvoltate alături de o organizație non-profit, pentru ca ei să învețe să coordoneze un proiect, să învețe să caute resurse alternative de finanțare pentru proiectele în care cred, să învețe să comunice un proiect, să dezvolte capacitatea de identificare de soluții la probleme sociale elementare și să crească gradul de satisfacție personală.

 

https://www.fundatiaorange.ro/programe/sustine-un-ong/

 

Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.

 

În cei 12 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 7,8 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație și cultură, în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale.

 

Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”, „Solidarity FabLabs” și „Centrul Digital pentru Femei”.

  

Articolul este redactat și publicat pe Ziarul de Iași

Teatru la înălțime. Stima de sine, ridicată într-un proiect extraordinar adresat persoanelor cu dizabilități

Să faci teatru în timp ce escaladezi poate părea, la prima vedere, o invenție. De fapt, este o acțiune cât se poate de firească la asociația Climb Again Iași.

 

Pentru câteva ore, la începutul lui octombrie, sala de escaladă a organizației s-a transformat într-o scenă de teatru, pentru a oferi copiilor cu dizabilități oportunitatea de a-și explora creativitatea și de a lucra într-un mod inedit la abilitățile personale.

 

Activitatea face parte din proiectul „Creșterea stimei de sine prin escaladă”, sprijinit de Fundația Orange în cadrul campaniei „Susține un ONG”, și a adus împreună 19 copii, însoțiți de părinți, pentru un atelier care a combinat jocul de rol cu tematici importante precum bullying-ul școlar.

 

Proiectul se derulează în perioada iulie-noiembrie 2024 și cuprinde patru ateliere pentru copii.

 

Participanții fac parte din programul de terapie prin escaladă, în care săptămânal se desfășoară sesiuni de escaladă terapeutică, pentru copiii cu dizabilități locomotorii, neuromotorii, vizuale sau de neurodezvoltare.

Activități creative și terapeutice pentru copii cu dizabilități

Evenimentul din sala de escaladă Climb Again a început cu formarea unui cerc magic, în care copiii au fost împărțiți pe grupe, sub îndrumarea psihologului implicat în proiect, Roxana Elena Roșu, de la Asociația Moral Compass.

„Am ales să împart copiii în funcție de nevoile lor specifice și de tipul de dizabilitate pe care o au, dar și în funcție de vârsta și nivelul de dezvoltare. Un alt criteriu important a fost dinamica grupului.

 

În unele cazuri, am creat grupuri mai omogene pentru a lucra pe un obiectiv comun, în alte situații am format grupuri mixte pentru a stimula colaborarea și învățarea prin observarea celorlalți”, a explicat Roxana Elena Roșu.

 

Fiecare grupă a pus în scenă o piesă de teatru, lucrând în echipă pentru a da viață unor scenete pline de emoție și semnificație. Coordonatorii au explicat rolurile cu blândețe, încurajându-i pe copii să își aleagă personajele preferate și să se transpună în pielea acestora.

 

Chiar și cei mai mici dintre participanți, care nu știu să citească, au fost ajutați de voluntari să înțeleagă și să interpreteze scenariile.

Atenția asupra dezvoltării emoționale și gestionarea bullying-ului

„Proiectul vine ca o completare a ceea ce noi făceam deja la sală, antrenamentele săptămânale, pentru că ne-am dat seama că este nevoie și de o atenție focalizată pe partea emoțională, pe potențialul fiecăruia și pe momentele în care le este greu să-și găsească calitățile sau punctele forte”, a detaliat Ștefana Bănică, manager de proiect pentru Programul Național de Dizabilitate – Iași.

 

„De aceea, al doilea atelier l-am structurat pe nevoia de a aborda aspecte precum bullying-ul într-un mod ludic, astfel încât să nu vorbim direct despre situațiile prin care trec copiii, dar cu care se pot conecta și în care se pot regăsi”, a completat aceasta.

 

Piesele de teatru au oferit un context ideal pentru a discuta despre stereotipuri și despre cum copiii pot depăși aceste bariere, transformându-le în „super-puteri”.

 

Scenetele create de copii au abordat tematica bullying-ului școlar, oferindu-le ocazia să își exprime liber sentimentele și să găsească soluții prin intermediul artei.

 

În același timp, psihologul Roxana Elena Roșu a mărturisit că, deși îi cunoaște pe copii de puțin timp, a observat deja progresul în implicarea lor în activitate, deschiderea către comunicare și o mai bună adaptare la lucru.

 

Escalada terapeutică: impact asupra încrederii în sine.

Unul dintre principalele obiective ale proiectului este să îi ajute pe copii să își dezvolte abilitățile emoționale și să învețe să gestioneze situațiile dificile. Escalada și arta se dovedesc instrumente valoroase în acest proces.

 

„Escalada este un sport care implică tot ce ține de motricitatea corpului, dar are și un important rol emoțional, pentru că sunt niște reușite mici, punctuale, dar care pentru ei sunt uriașe.

 

Săptămână de săptămână reușesc să avanseze, să facă trasee care nu le-au ieșit la întâlnirea precedentă, dezvoltându-le atât încrederea în sine, cât și mândria că pot să facă un sport despre care cei din exterior credeau că nu îl pot face, trecând peste limitele impuse de societate, despre ceea ce pot face și ceea ce nu pot face copiii cu dizabilități”, povestește Ștefana Bănică.

 

Atelierul organizat în cadrul proiectului „Creșterea stimei de sine prin escaladă”, cu sprijinul Fundației Orange și a ONG-ului Moral Compass, a reprezentat o combinație inspirată între dezvoltarea abilităților personale și creativitate, având un impact profund asupra participanților.

Voluntariatul, o resursă de neprețuit împreună cu sprijinul comunității

Ștefana Bănică, manager de proiect pentru Programul Național de Dizabilitate – Iași, a explicat pentru Ziarul de Iași că „grupul total de beneficiari este de 50 de copii.

 

Pe lângă sprijinul Fundației Orange și al ONG-ului Moral Compass, avem și ajutorul voluntarilor Climb Again, care intermediază și facilitează orele de escaladă terapeutică săptămânal.

 

Mai sunt două ateliere în octombrie și noiembrie, iar pe lângă acest grup, mai avem și elevii Liceului Special Moldova din Târgu Frumos, care repetă aceleași activități, adresându-se copiilor cu deficiențe de vedere și nevăzători.”

 

Paul Iftodi, voluntar însoțitor la Asociația Ajungem MARI, este unul dintre cei care sprijină, de asemenea, activ acest proiect.

„Pentru mine este a doua oară când vin aici și nici nu știam că există așa ceva – terapie prin escaladă. Am văzut cât de mult îi ajută pe cei cu probleme locomotorii, iar rezultatele obținute le cresc încrederea în sine.

 

Voluntariatul a ajuns să fie parte din mine, mă împlinește pe plan sufletesc și simt că pot și am de unde să ofer timp, resurse și energie ca să conteze pentru copii”, a povestit Paul Iftodi.

 

Acest tip de terapie are un impact nu doar asupra copiilor, ci și asupra întregii comunități implicate.

 

„Terapia prin escaladă este mai mult decât o activitate fizică, este o metodă de a le arăta copiilor că pot depăși limitele impuse de societate și că au puterea de a face lucruri extraordinare”, a adăugat voluntarul.

 

Proiectul „Creșterea stimei de sine prin escaladă” continuă să demonstreze că arta și sportul pot fi instrumente valoroase în procesul de creștere emoțională și de auto-descoperire pentru copiii cu dizabilități.

 

130.000 de euro de la Fundația Orange pentru programul „Susține un ONG” 2024

Programul „Susține un ONG” este un fond care oferă finanțare pentru proiecte de filantropie propuse de angajații Orange și dezvoltate alături de o organizație non-profit, pentru ca ei să învețe să coordoneze un proiect, să învețe să caute resurse alternative de finanțare pentru proiectele în care cred, să învețe să comunice un proiect, să dezvolte capacitatea de identificare de soluții la probleme sociale elementare și să crească gradul de satisfacție personală.

 

https://www.fundatiaorange.ro/programe/sustine-un-ong/

 

Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.

 

În cei 12 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 7,8 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație și cultură, în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale.

 

Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”, „Solidarity FabLabs” și „Centrul Digital pentru Femei”.

  

Articolul este redactat și publicat pe Ziarul de Iași

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0:00
0:00